Alla inlägg under augusti 2011

Av Ingela - 4 augusti 2011 08:58

Igår tog maken en extra semesterdag och han och jag gjorde en utflykt för oss själva. Vi åkte upp till Stufvenäs gästgiveri och åt lunch och sedan vidare till Kalmar. Där började vi på konstmuseet där det bl a fanns intressanta verk från DDR-tiden inlånade från Rostock. Sen gick vi runt på stan litegranna och fikade innan vi åkte hem. Vi sa att det här måste vi göra flera gånger. Barnen är ju större och möjligheterna öppnar sig.

Av Ingela - 1 augusti 2011 08:46

På hemvä'gen stannade vi en extra dag i regnvädret i södra Tyskland/Österrike (hotellet låg faktiskt på gränsen). Detta för att bese Berchtesgaden där Hitlers sommarresidens legat.

Efter att ha åkt en vindlande brant väg uppför berget var vi framme. Själva residenset bombades grundligt under kriget och det som var kvar sprängdes bort efter det. Där Adolf och Eva spatserat växte nu granskog. På platsen finns idag ett museum över nazitidens brott och deras verksamhet i Berchtesgaden.

Kvar finns ett hus på en bergstopp som användes för representation, Hitler var höjdrädd och ville inte bo där. Dit kan man åka upp och titta. Men vädret var bedrövligt och molnen hängde över berstopparna så någon utsikt var det inte att tala om så vi avstod.

Vårt hotell i Österrike låg alldeles vid kyrkan och kyrkklockan väckte oss kl 7 med 30 (!) slag. Tre personer låg i givakt i sängarna medan den fjärde (sonen) sov vidare en stund till.