Alla inlägg under december 2008

Av Ingela - 31 december 2008 09:46

När man är ute så här kring nyår så märker man att det är verkligen årets nollpunkt! Det är absolut stilla. Jag vet inte om det är annorlunda hos er som har snö men här är det fullkomligt stilla, med några undantag. Ett sådant är fågelbordet som vi ser från vårt vardagsrumsfönster. Det är den hör tiden när den är mörkt, kallt (nåja ett par minusgrader) och katterna ligger på sofforna och myser. Egentligen skulle det vara så för oss också. Jag brukade hata tiden mellan nyår och halva februari, den är så tung. Nu har jag accepterat den och tycker inte man ska göra för mycket. Någon promenad om dagen för dagsljusets skull, några träningspass i veckan och sen arbetet förstås. Tyvärr är denna tiden den jobbigaste tiden i min bransch. Fram i april väntar jag mig att det ska lätta. Vi har pratat om att när barnen är stora och när jag kan byta bransch så ska vi ta semestern i januari istället och gå i ide. Men tills det blir verklighet så får man göra det bästa av det. Man kan ligga lågt på hemmafronten och satsa på jobbet nu när det behövs. Hemma tar man det lugnt med varmt te, goda grytor och gott vin till helgen. I februari lättar det med alla hjärtans dag och fastlagen och sen märker vi snart våren här nere i Syd och då har man klarat vintern. Plocka fram varma filtar och tänd ljus därhemma så länge, läs böcker och gå på bio så står man ut.

För min del har året äntligen inneburit att jag har sluppit ifrån arbetsuppgifter som jag hatar och nu ska få nya där jag styr lite mera själv. Inför det nya året hoppas jag att jag kan göra det bästa av det och också fortsätta mina distansstudier. Jag har väntat i många år på att komma vidare och äntligen har jag fått ett jobb som jag kan tänka mig. Nu ska jag vila i detta några år medan jag studerar och sen ska jag gå vidare.

Av Ingela - 29 december 2008 18:37

Idag var jag med Maken och Sonen och besökte vårt unika varmbadhus. Tonåringen ville sova. Badhuset byggdes 1904 i jugendstil och har fortfarande kvar sin stil. Det är ett av få badhus i den stilen som finns kvar i landet. Idag växlade vi mellan bastu och bubbelpool och efter bastubaden svalkade vi oss i den svala bassängen. Jag rekommenderar verkligen ett besök om man har vägarna förbi Karlskrona! Det är fantastiskt att kunna koppla av där någon timma. Det gjorde det inte sämre att det faktiskt var ganska kallt ute, ett pat minusgrader men naturligtvis ingen snö. Mellandagsrean rasar för fullt och det är fullt på parkeringsplatser och i affärer. Dit går man bara om man måste! Jag tycker det hör till mellandagarna att man ska ta det lugnt, gå till badhuset, gå stilla promenader och ligga på soffan och läsa. Sen har ju jag en förmån att jag kunnat ta ledigt dessa dagar i år, det är ju inte alla dagar man kan det.

Av Ingela - 28 december 2008 18:48

Hittade ett recept på fikonmarmelad som verkar spännande nu när kanske många har en del oätna fikon liggande. Har dock inte provat det själv men det kanske blir!

500 g torkade fikon

4 blodapelsiner

1 citron

4 dl vatten

10 dl socker

2 kanelstänger

pektin (dosering enl förpackning)

ytterligare ca ½dl socker att blandas med pektinet

Jag brukar också ha Atamon

Lägg fikonen i blöt över natten. Skölj av dem och klipp bort kvarsittande skaft. Skär dem i småbitar.

Tvätta och skär blodapelsinerna och citronen i fjärdedelar och skiva sedan mycket tunt. Lägg frukten och fikonen i en gryta. Slå på vattnet och låt det hela koka upp. Sänk sedan värmen och koka sakta under lock i ca 20 minuter.

Rör sedan ner 10 dl socker och lägg i kanelstängerna. Koka upp och rör om så att sockret smälter ordentligt. Låt sedan massan koka utan lock ca 15 min.

Blanda under tiden pektinet med ca ½ dl socker. Rör ner detta i marmeladen och låt den koka upp på nytt. Koka sedan i 5 minuter utan lock.

Dra grytan av värmen. Här brukar jag lägga i Atamon. Låt sedan marmeladen stå 10-15 minuter och rör om då och då. Fiska upp kanelstängerna och häll över i väl rengjorda burkar. Sätt på lock.




Av Ingela - 28 december 2008 09:10

Igår åkte jag in till stan för att träffa en vännina som är nere och hälsar på sina föräldrar över julen. Medan jag väntade så gick jag lite planlöst i affärerna och tittade på rean. Jag tappade snabbt lusten att handla när man såg människomassorna och köerna. Det är inte värt att tjäna någon hundralapp hit och dit och stå i dessa köer. Sen tyckte jag faktiskt inte att det var så där himla mycket att välja på. Och de vanliga storlekarna är ju slut som alltid.

När Katta kom så gick vi runt på lite utställningar istället, gratis och allt. Vi såg en riktigt trevlig utställning på Karlskrona konsthall: Blekingar, med lokala konstnärer givetvis. Riktigt roligt att se. En favorit var dessa tornen på bilden. Antecknade tyvärr inte konstnären.

Sen fikade vi! Tog en sista lussebulle för året men såg att det var semlepremiär! Det kanske kan bli någon i veckan. Annars tycker ju jag att det ska vänta till fastlagen och det är ju ett tag dit. Men en i förväg kan man ju ta!

Av Ingela - 26 december 2008 08:53

Så då har vi nått annandagens morgon och det har väl varit rätt bra i år. På julaftons förmiddag ringde min udda ungkarlssvåger från Malmö och sa: "Jag står på stationen kl 13.20, hämta mig då". Som tur är så är han liten i maten så det löste sig. Mina föräldrar kom till eftermiddagsglöggen och stannade över julklappsutdelning och sillbord så vi var ganska många ändå. I år var det bara Sonen som såg Kalle Anka, vi andra satt i köket med glöggen. Ungarna var nöjda med sina presenter så allt var frid och fröjd. Igår var det också lugnt. Tillbringade själv en del tid med att läsa. Det är skönt sitta uppkrupen i soffan utan någon tidspress och bara läsa. Svågern åkte tillbaka till Malmö redan igår.

Vädret är kallt (för att vara sydsverige), några minusgrader. Igår kom det faktiskt några snöflingor så man kan se spår av snö på marken. Jag ska se om det är hållbar is på vår lilla tjärn uppe i skogen och om man i så fall kan åka skridsko där. I bästa fall är den sällan större än ett vardagsrumsgolv men det är så roligt att åka skridsko nästan utanför dörren! Det har varit några av våra bästa vinterdagar när vi åkt där. Annars ska jag försöka klara av ett träningspass idag. Om jag orkar! Det är så skönt att bara ta det lugnt! Man ska ta efter barnen och bara vara! Egentligen är det ju så på vintern, man vill gå i ide! Ta en stilla promenad när solen står som högst och sedan kura ihop i soffan med en varm filt omkring sig och en fårskinnsfäll under sig.

Av Ingela - 23 december 2008 15:21

Nu har jag slitit mig från julgransklädningen. Den är nästan färdig! Sonen har haft huvudansvaret för detta i år. Han har varit febersjuk i ett par dagar och är äntligen på benen. Nu är det tonåringens tur att känna sig dålig så vi får se hur det blir i morgon. Nu kan man bara ta det lugnt. Allt är handlat och förberett.

Imorgon gör vi så här:

Frukost med julgröt och skinkmacka.

Jullunch med köttbullar, korv, revbensspjäll och rostade ugnsfrukter. Till detta sallader.

Sen kan man sova middag eller gå en promenad.

Barnen vill fortfarande se Kalle Anka och då passar vi på att ta glögg med engelsk fruktkaka.

Julklappar

På kvällen: Sillbord med potatis och ägghalvor, gravlax och gravlaxsås

Senare: Godis och portvin/saft

Vi har dragit ner på julfirandet avsevärt och har inte så mycket mat längre, eller julklappar.

Mina föräldrar kommer nog till glöggen annars är det bara vi. Och det kan vara ganska skönt. De där stora släktmiddagarna med evighetslånga julklappsutdelningar och folk som kommer och går har jag också varit med om och det är inte alltid så roligt. Vi vill ha vårt eget nu. Barnen ska slippa fara omkring på julen. Det ska ju vara frid och lugn.

Av Ingela - 21 december 2008 17:23

Idag är det årets mörkaste dag och för första gången på flera veckor så shar solen lyst från en klarblå himmel! Vi tog en liten promenad i solskenet och det var massor av människor ute i skogen när det nu äntligen var sol så här på fjärde advent. Och här i söder har vi ju ingen snö och vinter, därav bilden. Annars är allt under kontroll, förutom att Sonen har fått feber så här framåt kvällen. Han minns hur han var sjuk förra året på julen och inte kunde vara tomte. Många har varit sjuka i skolan så det är inte helt överraskande men vi hoppas på det bästa. De där små kan vara på benen efter någon dag igen!

Av Ingela - 20 december 2008 08:40

Tonåringen har läst Twilightserien, på svenska och engelska och varit helt gripen. Det är inte bara hon, utan massor av tonåringar i Sverige och hela världen har blivit alldeles tagna av kärlekshistorien mellan vampyren Edward och Bella. I mycket har detta spritts "underjordiskt" mellan tonårstjejerna på nätet och tjejer emellan och har blivit jättestort. Men har man inga tonåringar själv så kanske man inte ens vet om det för det varit "underjordiskt". I sommar så var det en debatt om bokserien som jag tycker visade ett stort förakt för tonårstjejer och deras kultur. Vuxna litteraturvetare uttalade sig nedsättande om böckerna. Okej, det är väl inte nobelpristagarklass men något måste de ju ha om de kan få tonårstjejer att läsa tegelstenstjocka böcker, på engelska!

Nåväl, nu har första boken blivit film och Tonåringen var naturligtvis på premiären för några veckor sedan. Här hade det varit ganska lugnt, men ett och annat skrik och fniss var det naturligtvis. I Stockholm hade det varit så mycket skrik att det var vissa som hade klagat. Jag tycker väl att går man på en sådan film som man vet har tonårstjejer som målgrupp så vet man att det är lite skrik, det är en del av upplevelsen.

Filmen går i alla fall fortfarande och jag vill ju sätta mig in i vad Tonåringen håller på med. Jag orkar inte läsa bäckerna men filmen kan jag ju se så i går kväll såg jag den tillsammans med henne. Det var nästan enbart tjejer i publiken, någon enstaka kille i sällskap med en tjej. Jag tror att jag var enda personen över 25. Hur var det då? Helt OK som underhållning och på något sätt kan jag förstå tjejerna. Trots att det bara var två pussar så låg det väldigt mycket erotik i luften hela tiden och det är ju alltid spännande.

Så här på lördagsmorgonen fortsätter "vinter"vädret. 4grader plus, regn, mörkt och väldigt, väldigt mulet. Känns som en dag man stannar mycket inne men barnen ska i alla fall följa med morfar och köpa gran idag! Julen närmar sig även för oss som inte stressar upp oss för det!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards