Alla inlägg under mars 2009

Av Ingela - 30 mars 2009 07:33

Idag är det första måndagen med sommartid och det var egendomligt stilla ute när sonen och jag gick till fritids. På en timma hinner sen naturen komma igång. Kändes härligt och höstlikt på något vis. En tung dimma förstärkte effekten.

Har sovit fyra timmar i natt och är lätt groggy. Så här kan det inte hålla på som sagt. Men vad gör man?

Av Ingela - 29 mars 2009 07:58

Sommartidsomställning och regnsöndag. Tonåringen åkte iväg på en ny skidresa imorse, denna gången med skolan, så vi var alla upp 06:30. När man då hittar en klocka vi glömt att ställa om som visar 05.30 så känns det tungt. Den här gången ska hon i alla fall lära sig snowboard är det tänkt. Hon har ju haft en skidresa redan.

Själv så har jag sovit illa i natt så et blir nog mest innemys. En liten sväng ute för dagsljusets skull blir det väl men ösregn är inget vidare. Men som vi sa på jobbet i fredags, vi har i alla fall inte minusgrader längre. Bytte också från vintertäcke till sommartäcke i morse. Mer och mer vår får vi!

Av Ingela - 27 mars 2009 11:27

I morse när jag vaknade öste regnet ner. Men som jag sa: Det är i alla fall inte minusgrader. Började dagen på däckfirman där sommardäcken kom på. Blev lite tveksam de sista dagarna när det var minusgrader och halt. Tänkte sen att även om det är någon enstaka dag när det är halt så får jag väl ta bussen den dagen. Vi ska köra till Berlin om några veckor och i Tyskland får man ju inte ha vinterdäck så det är lika bra att byta.

Annars idag så ska jag försöka köpa några blommor på lunchen. Det börjar bli riktigt trevligt på torget. Ett träningspass på gymet ikväll och sedan (förhoppningsvis inte) kollapsa på soffan. Har sovit grymt illa hela veckan (max 6 tim per natt) så jag hoppas ta igen det på helgen. Sen är det bara en vecka kvar till påsklovet!!

Av Ingela - 25 mars 2009 07:24

När jag stack till jobbet var det -5 grader!!! Så kallt var det knappt i vintras, om det nu ska vara vår nu. Men idag skiner i alla fall solen så det ska väl bli varmare sen.

I dag är det våffeldagen. Den 25 mars är det exakt nio månader till Jesu födelse och dagen kallas Jungfru Marie Bebådelsedag. Ängeln Gabriel bebådade (förutsade) Jesu födelse denna dag. Ett gammalt namn på jungfru Maria är Vår Fru och dagen kallades också Vårfrudagen. I folkmun och uttalat lite snabbt blev det Våffeldagen. Alltid gott. Antingen med sylt och grädde eller matiga med t ex räkor och gräddfil.

På grund av andra engagemang i kväll får vi skjuta upp firandet till helgen men det blir lika gott då.

Av Ingela - 24 mars 2009 07:31

Vaknar denna morgon och det är två minusgrader och snö!? Något misstrogen plockar man fram vinterskorna igen. Så här ska det ju inte vara i Söder! För att muntra upp mig och alla andra lägger jag in en sol. Detta är bara ett tillfälligt bakslag, snart tar våren fart igen! Vi har sagt att till påsk kommer utemöblerna fram, vare sig de vill eller inte höll jag på att säga. Jag menar vare sig det är fint ute eller inte. Nu är det vår, sådana här tillfälliga bakslag kan man inte bry sig om.

Av Ingela - 23 mars 2009 07:44

Vad blir det för efterrätt säger barnen på lördagseftermiddagen. Då får man plocka fram lite vad man har och snabbkolla recepten. Hos mig blev det äpplen i honungssås:

  • 2 stora äpplen eller 3-4 små
  • 4 msk honung
  • 1 näve russin
  • 1 näve hackade hasselnötter (gärna rostade)
  • 1 msk citronsaft

Smält honungen i en kastrull. Lägg i äpplen, russin och nötter och låt koka några minuter. Smaka av med citronsaft. Låt svalna.

Enligt receptet ska det vara turkisk yoghurt till men barnen tog glass, det gick lika bra.

Av Ingela - 23 mars 2009 07:39

Något slags virus har tagit sig in i vår dator trots alla skyddsprogram. Vi rensar och rensar men vi blir inte av med det. Nu kan vi snart inte använda internet längre så ett proffs måste nog komma in. Bloggen får jag sköta på korta stunder från jobbdatorn.

Varit riktigt trevligt väder i helgen förutom regnet igår kväll men nu på måndagmorgonen skiner solen. Igår blev det lite vårpyssel i alla fall. Planterade mina penséer, bytte gardiner och kuddöverdrag och la undan de tjocka ylleplädarna och plockade fram ljusa, lätta i fleece.

Det är vår nu så nu tar vi nya tag!!

Av Ingela - 21 mars 2009 16:43

Jätteskönt väder idag! Var på torget och köpte penséer som jag planterade i en liten kruka på trappan. Nu ändrar vi i trädgård och hus till vårkostym lte successivt. Jag är ju ledig påskveckan så då får jag ta tag i det ordentligt. Men ikväll blir det fetaostpaj med rödvin!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards