Alla inlägg under juni 2011

Av Ingela - 27 juni 2011 09:12

 

Läser i DN om något som jag också förundrat mig över: Klädernas roll som miljöbov. Kläder är billiga och tillverkas under hemska förhållanden någonstans långt borta, ofta miljöovänligt. De transporteras långt och säljs för nästan ingenting här. Man kan ju tänka sig hur mycket arbetaren får om du betalar 49 kr för en T-shirt. Och här köper vi och slänger, köper och slänger.

Det känns bättre med de kläder som har kostat lite extra men som man vårdar och använder år efter år efter år. Det blir dessutom billigare i längden.

Av Ingela - 21 juni 2011 15:12

 

Ekonomisystemet på jobbet ligger nere för versionsbyte och det är lite lågsäsong för övrigt så här är inte så där himla mycket att göra. Så det är tråkigt! Är traditionellt onsdagsledigt imorgon så då får jag ta igen mig lite. (hi, hi)

Sen är det ju lövmarknad på torsdag. Jag jobbar den dagen som vanligt så slipper jag dra runt med Sonen bland stånden. Det är Makens uppgift eftersom han var bortrest på skolavslutningen.


Av Ingela - 17 juni 2011 07:58

 

Tonåringen slutade ettan på gymnasiet förra veckan. Denna veckan har hon börjat sitt sommarjobb: Tre veckor på ett dagis. I förväg var hon jätteglad över möjligheten att tjäna pengar. Men när det blev skarpt läge så lät det annorlunda.

Pojkvännen har inget jobb och inte bästa kompisen heller och vädret var fint och hon måste gå upp halv 7 på morgonen. Inte ens argumentet pengar hjälpte: "Pappa ger ju mig vad jag behöver ändå", lät det.

Lite har trots allt gnället lättat och hon har blivit solbränd. Jag har ju också påtalat för henne att vi har inte kommit på något annat sätt att försörja oss än arbete så det är bara att vänja sig och tänka på pengarna. Trots allt verkar det fungera bra med barnen på dagiset även om det är lite tråkigt ibland, men det får man vänja sig vid.

Börja förstå det där snacket om att ungdomen inte vill jobba. Nåja, de kommer till insikt de också. Man måste ju försörja sig.

Av Ingela - 12 juni 2011 17:17

Just nu har vi smörblommor här i söder. En färsk smörblomma har en skarp smak, och är giftig för boskap. Det är därför som en hästhage alltid har kvar smörblommorna. Även nötboskap undviker smörblommor. I torkade smörblommor har den skarpa smaken försvunnit, och då kan de utan problem ingå i hö.  

Torkade smörblommor behåller sin färg och är roliga att använda som eterneller. Man kan gärna  lägga dem uppe på ett högt skåp så de kan titta fram över kanten.

Av Ingela - 6 juni 2011 09:39

Årets klämdagslånghelgsledighet går mot sitt slut. Många timmar har tillbringats i trädgården med en bok och något svalt att dricka. Vädret har ju varit fantastiskt. Nu är det dags att börja skörda lite sallad och annat från grönsakslandet. Härligt!  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards