Alla inlägg den 19 oktober 2009

Av Ingela - 19 oktober 2009 18:06

  

På min egen tomt har jag ju bara ett enda litet uselt träd som i år för första gången ger frukt: 4 st äpplen. Ibland får jag också av min pappa, de gjorde jag chutney av. Letar man så kan man hitta äppelträd här och var: På öde tomter och på allmän mark. I dag plockade jag en kasse äpplen från ett träd som är en rest av en stor fruktträdgård där jag minns att man kunde köpa äpplen när jag var liten. Nu är nästan alla träd borta och där står idag vårt bibliotek. Nåväl trädet är numera kommunalt och allmän egendom så det är bara att ta. Dessa tänker jag torka till äppelringar vid tillfälle, lite pyssel är det.

Skiva äpplena riktigt tunt och peta bort kärnorna, men låt kärnhuset sitta kvar i övrigt. Pressa saften ur en citron och pensla skivorna på båda sidor med den. Lägg äppelskivorna på ugnsgaller och strö eventuellt över lite mald kanel eller kardemumma. Torka dem i ugnen på knappt 100 grader i ca 2 timmar eller ev mer om det behövs. Skivorna måste torka helt så att de är riktigt krispiga och klarar att förvaras. Låt svalna och förvara i en tättslutande burk.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards