Alla inlägg under oktober 2009

Av Ingela - 11 oktober 2009 13:04

  

Idag bakar min dotter kladdkaka enligt ett klassiskt recept:

  • 100 g smör eller margarin
  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 2½ dl vetemjöl
  • 4 msk kakao
  • 1½ tsk vaniljsocker
  • ½ krm salt

Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter. Smält smöret på låg värme. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan smöret. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker, och salt och rör sedan ner bladningen i ääggsmeten. Rör försiktigt sönder eventuella klumpar. Häll smeten i formen och grädda 10-20 minuter beroende på hur kladdig kaka du vill ha i 200¤ C.


Av Ingela - 9 oktober 2009 18:20

Min stora flicka som är snart femton år och går i nian kommer hem och säger att hon har fått löss!? Fyra flickor i ett kompisgäng har blivit smittade. Jag trodde inte att de satt så tätt ihop eller bytte mössor med varandra när de var så stora men tydligen så. Nu vidtar ett behandlande och kammande och elände. Långt mörkt, tjockt hår har hon så det är skitsvårt. Tack och lov verkar inte Sonen ha fått det men jäklar vad det kliar i min hårbotten! Jag kammar och kammar men hittar ingenting, är väl något slags sympatikliande antagligen. Hela huset luktar av det äckliga behandlingsmedlet. Usch, hoppas att de inte är resistenta så vi får raka av håret på henne..

Av Ingela - 8 oktober 2009 12:53

Nu har löven börjat falla så smått även hos mig. Nu är här ju mycket ek och de är sena med lövfällningen så här är mycket grönt ännu. Att eken är sen lär bero på att det är en kvarleva från värmeperioden på stenåldern och egentligen är anpassad för ett klimat där den inte behöver fälla löven. Som kompensation är den sen med lövsprickningen på våren också. I Sverige finns den upp till Norrlandsgränsen. I Blekinge, där jag bor, är den mycket vanlig.

Ska man kratta löven eller inte? Därom tvista de lärde. Själv brukar jag kratta undan det värsta men vänta till alla träd runtomkring fällt sina löv och gärna tills det varit någon höststorm också! Då kanske det mesta löser sig självt. Lite löv behöver finnas kvar som mat till maskarna och en del krattar jag upp i rabatten som skydd för växterna där. Sen ska man ju ha lite att göra till våren också. Gör gärna lövkrattningen lite extra rolig med utefika också.

Av Ingela - 7 oktober 2009 11:36

  

Idag den 7 oktober är det Birgittadagen. Då kan det som kallas Brittsommar inträffar. Någon exakt definition av vad det är finns väl inte men man brukar säga att det är några varma, sommarliknande dagar runt Birgitta dagen. Här hos mig var det riktigt rusk i förmiddags men nu har det faktiskt klarnat upp.

Birgitta själv, författare, teolog, klostergrundare, helgon m.m levde på trettonhundratalet och tillhörde den allra översta svenska överklassen. Hon var bla släkt med kungafamiljen. Hon är känd för sina religiösa visioner. Läser man dem idag sägs det att det är förvånansvärt hur mycket Gud intresserade sig för svensk politik!

I flera andra europeiska länder kopplas varmare perioder under hösten med olika helgon, framförallt Martin av Tours kopplat till den 11 november och Lukas kopplat till den 18 oktober.

Brittsommar är huvudsakligen det samma som indiansommar. En del hävdar att indiansommar kan inträffa när som helst på hösten medan brittsommar är varmare perioder nära den 7 oktober.

Av Ingela - 5 oktober 2009 15:55

Så har jag ju gjort äppelchutney! Se mitt recept från förra året här!

Av Ingela - 5 oktober 2009 15:43

   Både söndag och måndag har varit blåsiga dagar och haft omväxlande regn och sol. Lilla katten har varit mycket inne och legat i sängar och på filtar och sovit. De här oktoberveckorna kan vara de vackraste på året men det här myckfulla regnande förstör en del. Tur att man kan gå in och sätta sig på soffan med en filt omkring sig.

  

Nu kan det vara roligt att ta vara på höstlöven. Jag brukar plocka några fina och lägga i press. Jag lägger dem mellan sidorna i en tidning som jag sedan lägger under en matta. Gärna på ett ställe där vi går mycket. Efter någon vecka eller tvp tar vi fram dem och har fina bokmärken. Jag brukar också använda dem som dekoration på fönsterbrädan eller på matbordet när vi har gäster.

Av Ingela - 4 oktober 2009 11:00

  

Nu är det dags att ta in den renfana vi hängde att torka i somras och forma till stora härliga buketter när det börjar ge sig ute. De gör sig extra bra i lerkrus av olika slag. De står kvar tills huset ska pyntas till advent.


I går var det regn nästan hela dagen och blåste upp rejält framåt kvällen. När jag vaknade i morse så var himlen klar men det blåser fortfarande väldigt mycket och mycket löv har blåst ner. Och detta fast många träd fortfarande är gröna!

Av Ingela - 3 oktober 2009 12:59

  

Igår hann jag göra lite höstplanteringar, bl.a denna lille kruka att sätta på trappan. Jag har planterat prydnadskål i lila toner, en silvergirland och bakom skymtar grön(!) ljung och en liten murgröna. Hann även med balkonglåda och en liten kruka med bara ljung.

Sen kom regnet så krukor med vissnade tomater och tomma krukor och annat står kvar därute. Får ta det när det lättar.

Regnet har fortsatt hela dagen idag så förutom morgonpromenaden kan jag hålla mig inne med gott samvete idag. Sen ska det bli storm också! Vi tänder stearinljuset och greppar en bra bok!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards