Alla inlägg under mars 2009

Av Ingela - 11 mars 2009 08:58

Har inget inbokat idag och slutar tidigt. Känns skönt när det inte händer så mycket. Men det är stora saker som kommer som jag måste bli klar med och som jag inte ens förstår hur det ska gå till. Men det är större stolpskott än jag som haft de arbetsuppgifterna så det ska väl inte bli sämre. Skulle behöva vara ledig men får vänta till påsk. Men visst kan man ta en dag på jobbet när man tar det lite lugnt och jobbar i sin egen takt och kanske drar ut lite på det. För sin egen överlevnad. Vissa dagar är man inte på topp, det bara är så. Visst ska man tänka positivt men det är en del av livet att ligga lite lågt ibland, man kommer tillbaka. Gör som katten och slappna av!

Av Ingela - 10 mars 2009 08:18

Ser på många blogginlägg att många, många, längtar efter våren. Och nu snöar det igen på många håll i landet. Vi har sluppit snön, men det är bara en (1) plusgrad och det är för kallt för att vara i mars.


Men håll ut, det är bara några veckor kvar!!! Snart, snart är det dags! Tjuvstarta våren med t ex lite tulpaner eller andra blommor inomhus. Det känns faktiskt lättare.

Av Ingela - 9 mars 2009 07:44

I den gamla almanackan var den 9 mars de fyrtio martyrernas dag. Frös det den dagen skulle det frysa i 40 dagar innan midsommar trodde man. Vi hade +1 imorse så vi klarar oss. Tanken var väl att vinterväder som satte in sent höll i sig länge. Detta brukar faktiskt min mamma prata om, på tal om att det kan komma nattfrost långt fram på våren.

De 40 martyrerna var  fyrtio soldater som år 320 skulle ha dött martyrdöden i Sebaste (staden Sivas i dagens Turkiet). För att förmå dem att avsvära sig sin kristna tro, skulle de ha blivit tvingade att stå nakna på isen på en frusen damm, tills de dukade under av kölden. En av soldaterna gav upp men avled när han lades i varmt vatten för att tina upp. En fångvaktarna blev då så imponerad att han istället blev kristen så att de åter var fyrtio. Enligt legenden hette soldaterna: Candidus, Kyrion, Domnus, Hesykhios, Heraklios, Smaragdes, Eunoikos, Valentus, Bibianus, Claudius, Priscus, Theodoulos, Eutychios, Johannes, Xanthios, Ilianus, Sisinios, Angus, Flavianus, Aetius, Akakios, Ekdikios, Lysimachos, Alexander, Ilias, Gorgonios, Theophilos, Dometian, Caius, Leontius, Athanasias, Cyrill, Sacerdonus, Nikolaus, Valerius, Philoktimos, Severianus, Khudion, Meliton och Aglaios.


Av Ingela - 8 mars 2009 14:19

Numera ingår det i Tonåringens åtaganden att laga lunch på söndagen och det blev favoriträtten pannkakor. Vi vuxna åt också gravlax, hackat hårdkokt ägg blandat med dill och lätt crème fraîche.

Vi försökte gå en promenad i regnet men det var för trist så det blir lite extra kattklappning och läsning denna regntunga söndag. Som sagt, snart blir det fullt ös om helgerna, man måste passa på att vila.

Av Ingela - 7 mars 2009 13:29

Ett tag sedan jag la upp recept men det här blir det ikväll efter lammfärsbiffarna med rostade rotfrukter och rödvin.


Exotisk fruktsoppa, 4 portioner

  • 3+3 dl vatten
  • 2 msk potatismjäl
  • 1 msk strösocker
  • 2 dl exotisk nektar, koncentrat ( en sådan där liten fyrkantig förpackning ni vet)

Tillbehör, exempelvis frysta hallon


Koka upp 3 dl vatten, potatismjöl och socker under vispning. Ta från värmen när blandningen kokat upp och blivit genomskinlig.

Vispa i resten av vattnet och koncentrerad nektar

Kyl soppan. Lägg i exempelvis frysta hallon direkt i soppan och servera.

Av Ingela - 7 mars 2009 13:17

Återigen måste jag säga att det är sydsvensk vinter när den är som bäst eller sämst, vilket man nu föredrar. Två-tre plusgrader, småregn, blåst. Hade faktiskt tänkt att välkomna våren med en liten kruka på trappan men lusten till det försvann igår när detta vädret kom. Ska ta fram några vackra grön glaslyktor och sätta i fönstret ikväll. De hör våren till men mycket får vänta någon vecka till. Är trött denna helg så den blir ganska lugn.

Jag var på biblioteket i morse och på hemvägen köpte jag ytterligare bukett tulpaner för jag kände den behövdes nu de sista tunga veckorna till vår.

Av Ingela - 3 mars 2009 17:08

Har liksom inte landat ner efter min tunga period och sover fortfarande dåligt. Skulle egentligen behöva vara ledig några dagar men det blir inte förrän påsklovet, om en månad. Hoppas i alla fall att jag slipper göra övertimmar på ett tag. På något sätt försöker jag strunta i att jag inte har tillräckligt med sömn ochkör på. Inget blir bättre för att man beklagar sig. Jag brukar för det mesta somna på kvällen men vaknar för tidigt på morgonen. Då brukar jag passa på att lyssna på en ljudbok.

Snart ställer vi ju om till sommartid och då har jag redan rätt tid i kroppen!

Av Ingela - 2 mars 2009 15:58

När barnen var små var det svårt att få en lugn stund i badkaret. För det första var själva karet oftast blockerat av badleksaker, sen fick man aldrig ligga där i fred och koppla av. Nu är barnen större men jag har liksom ändå kommit ifrån det där med att använda badkaret, Jag har inte tid. Man stressar sig igenom en dusch istället. Men vi som har badkar borde använda det lite oftare. Det är mera avstressande bara man tar sig tid, man kanske kan avstå något TV-program?

Jag är svag för den japanska varianten där man först tvättar sig ordentligt ren och sen tappar upp varmt vatten: Här är badet till för vila och kontemplation.

Men ett ordinärt skumbad är också OK. Glöm bara inte att snabbduscha av skummet efteråt! Och inget slår väl ändå att dricka champagne i badet med någon man tycker om!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards