Alla inlägg under november 2009

Av Ingela - 5 november 2009 10:04

  

Nu har det regnat i snart ett dygn med varierande intensitet.

Värst var det nog i natt men mot min vana sov jag gott i över sju timmar , då jag hade mycket sömn att ta igen. Har varit en lite körig vecka men idag är jag ledig. Jag är trött, har sträckt nacken och har ont och har svår PMS så jag kände att idag får det bli väldigt, väldigt lugnt. Har legat på soffan och läst (Ann Heberlein: Jag vill inte dö...Kanske inte den lämpligaste boken att läsa, men man känner sig i alla fall piggare än hon var.) Druckit te och klappat katten.

Av Ingela - 3 november 2009 16:02

  

När omställningen till vintertid har gjort så är det som det blir höst "på riktigt" med mörka kvällar och levande ljus. Löven har fallit och än så länge är det mysigt. Det blir annat fram i februari, mars när man är så less på det. Men än så länge så kan man frossa i höstmys. Börjar annars må ganska bra. Vi har ju mycket att planera framöver med Tonåringens 15-årsdag och jul och allt.

Av Ingela - 2 november 2009 18:42

  

Är idag tillbaka efter att ha övervarat helgen på annan ort. Lite trött men har haft trevligt.

Läste idag om begreppet kråkvinter. Den där tiden när löven fallit, men innan snön kommit (om den kommer ska vi väl säga som bor i Sydsverige). Alla flyttfåglarna har gett sig av så kråkfåglarna har fritt spelrum. Det är varken höst eller vinter och färgerna i naturen är borta. Nu är det de blöta lövens tid, och kråkfåglarnas.

Kråkfåglarna räknas som de intelligentaste och korpen räknas som nästan lika intelligent som en hund eller katt. Enligt folktron är de också förslagna och har dåligt rykte.

Det häckar åtta arter av kråkfågel i Sverige. Förutom kråka är det främst den mindre nästan helsvarta kajan, den svartvita skatan och den stora korpen som är Sveriges mest välkända kråkfåglar. I Skåne är råkan dock den överlägset vanligaste kråkfågeln. Övriga arter som häckar i Sverige är nötskrika, lavskrika och den ganska sällsynta nötkråkan.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards