Direktlänk till inlägg 9 april 2009

Skärtorsdag på stan och med godis

Av Ingela - 9 april 2009 18:35

Nu har jag varit ledig nästan en hel vecka och jag börjar komma ner i varv. Jag somnar exempelvis om på mornarna när maken gått upp, behöver förmodligen 8 timmars sömn jag också. Men det är ju länge sedan jag fick det på grund av all stress. Har blivit rådd att arbeta med avspänning och yoga, max ett konditionspass i veckan. Det är ju en utmaning för en annan att sänka tempot och finna lugnet.

Dagen har dock varit lugn. Gjorde färdigt min uppgift till min distanskurs på morgonen, är sedan ledig från det resten av helgen. Sonen och jag var på biblioteket för att låna ljudböcker som ska förgylla vår resa till Tyskland nästa helg. Tonåringen var naturligtvis jättearg för att det var "småbarnsböcker" som lånades. Efter lunchen åkte vi alla tre in till stan. Till min förvåning hängde även Tonåringen på och gick heller inte för sig själv som vanligt. Vi var på torget och chokladaffären och på en massa andra ställen. Till slut fick jag förklaringen: Tonåringen hade spanat in ett par söta vårskor som hon gärna ville ha sponsring till! Allting har en förklaring. Jag tyckte också att hon kunde ju gå in på stadsbiblioteket och titta om inte där fanns någon bok som hon kunde spela på sin gamla CD-spelare så hon slapp höra våra "småbarnsböcker". Då tinade hon upp och vi gick en sväng om stadsbiblioteket också. Stadsbesöket avslutades med fika.

Väl hemma igen var det dags att rusta sig för påskkärringgången. Numera är det bara Sonen som intresserar sig för detta även om tonåringen är intresserad av godiset. Sonen klädde ut sig och gick med en kompis och hans lillasyster. Vi hade också bunkrat för de besökare som kom till oss.

Förr trodde man ju att det var denna dagen som häxorna for till Blåkulla och då gällde det att skydda sig bl.a genom att gömma undan kvastarna. Idag är detta kuriosa men på 1600-talet var det allvar då det var dödsstraff på häxeri.

Själv ska jag leta reda på katten, sätta på kaffekitteln så ses vi väl ikväll!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela - 11 september 2019 07:56


  De sista åren har jag skrivit mycket sporadiskt här men ibland går jag tillbaka och tittar. Tänk så länge sedan jag började! Tonårsdottern är inte tonårig längre utan vuxen och utflyttad för länge sedan. Sonen är 19 år nu och har tagit studenten o...

Av Ingela - 13 januari 2019 15:03

Så är det dags att ta tag i efterjulvintern! Ett sätt att pigga upp sig så här års är att tjuvstartat odlingssäsongen. Jag brukar göra plats i köksfönstret för lite matnyttigheter. Smörgåskrasse är en lättodlad klassiker som är dessutom är jättegod. ...

Av Ingela - 16 december 2018 12:32


   Just för ögonblicket bså snöar det faktiskt här men när jag tog min promenad igår eftermiddag så gjorde det inte det. Och det är mörkt och blött i de sydsvenska skogarna utan snö! I går hittade jag i alla fall en slemsvamp, en märklig organism s...

Av Ingela - 14 december 2018 22:10

    Om jag fick göra vad jag ville och inte behövde tänka på pengar så skulle jag gå i skogen och ligga på soffan och läsa romaner. Och titta på filmer.    ...

Av Ingela - 28 november 2018 08:21


  Så har rimfrostdagarna kommit hit till södra Sverige. Ingen snö än men ett par minusgrader så här när första advent närmar sig.... Vi går in i midvintern nu och agnarna sållas från vetet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards