Alla inlägg den 8 juli 2009

Av Ingela - 8 juli 2009 14:25

Känner att jag börjar komma lite i semesterstämning. Har två dagar kvar. Denna vecka har jag ju lediga eftermiddagar och måndag och tisdag har jag kokat saft och marmelad och bakat pajer och det ena med det andra. Men idag har jag tagit en liten promenad med Sonen och tagit det lugnt.

Nu blir det nog eftermiddagsjobb imorgon ändå eftersom Johan ska vara hos sin mormor och morfar torsdag till fredag. Men nu närmar sig semestern!!!!!

Av Ingela - 8 juli 2009 14:23

Ett sätt att få burkar och flaskor garanterat superrena och dessutom varma är att de får stå i ugnen ca en kvart i 100 graders värme. Då dör de flesta basiluskerna. Glöm inte korkar, gummiringar och liknande!

Av Ingela - 8 juli 2009 14:16

En enkel saft som man kan göra av olika bär, t ex vid frysrensning. Jag plockade rent vår lilla vinbärsbuske och fick 1 liter bär som jag kokade saft på.

  • 5 dl blandade bär eller en enda sort t ex vinbäe eller hallon.
  • 3 dl vatten
  • 2 dl socker
  • Atamon eller annat konserveringsmedel enligt dosering på förpackningen.

Receptet går bra att dubblera.

Rensa bären och lägg dem i en gryta. Häll på vattnet och koka upp. Låt koka under lock ca 10 minuter. En del bär kan man behöva trycka med en sked mot grytans kant för att all saften ska rinna ur dem.

Häll upp bören i en silställning eller ett tyg som lagts i ett durkslag. Låt stå och rinna av ca en halvtimma.

Häll tillbaka saften i den rengjorda grytan och låt koka upp. Rör ner sockret och rör om tills det löst sig.

Ta grytan åt sidan och skumma av väl om det behövs. Häll i Atamon eller annat konserveringsmedel. Häll upp saften på väl rengjorda varma flaskor och sätt på locket.

Låt kallna och förvara svalt. 


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards