Alla inlägg under april 2009

Av Ingela - 20 april 2009 18:50

I helgen gjorde vi en utflykt till Potsdam utanför Berlin för att hälsa på bekanta. Åkte tidigt fredag morgon och kom hem söndag kväll och vi körde bil hela vägen förutom färjan mellan Gedser och Rostock förstås. Där nere är ju våren längre kommen än här, äppelträden blommar redan och alla träd är utslagna.

Potsdam är den del av Berlin som klarade sig bäst under kriget och många gamla klassicistiska hus från 1800-talet finns kvar. Vi bodde centralt i den stadsdelen och hade nära till både shopping och sevärdheter. Eftersom de vi gästade hade små barn så höll vi oss i Potsdam och var inte inne i Berlin och snurrade.

Fredag kväll tittade vi på det slottet där Potsdamkonferensen hölls efter 2:a världskriget och där segrarna delade upp Europa. Ursprungligen byggdes det för det sista tyska kronprinsparet 1913 och var ärligt talat inte särskilt fint; En slags förvuxen Alpstuga. Men där fanns en trevlig restaurang med traditionell tysk husmanskost. Själv åt jag fisk men maken åt grisfötter med rotmos och surkål! Det nästan vred sig i magen på mig men han försäkrade att det var gott. Överhuvudtaget var där mycket griskött så en annan hade svårt att hitta något att äta.

Dagen efter shoppade vi i Potsdams centrum (stadsdelen har ca 120 tusen innevånare) som var så där lagom stort. Eftermiddagen ägnades åt slottsområdet Sans Souci som byggdes av den tyske kungen Fredrik den store (morbror till Gustav III)  i mitten på 1700-talet och som sen bättrades på av hans efterträdare. Parkområdet är jättelikt och rymmer flera olika slott. Vi besökte Neues palats från 1700-talet som Fredrik använde som gästslott. Det var senare bostad åt den siste tyske kejsaren. En fantastisk rokoko byggnad med känsliga parketter så vi gick runt i filttofflor. I slottsparken fikade vi på klassiska tyska äppelkakor.

Överlag tyckte jag om Tyskland denna gången, kanske beroende på att vi faktiskt var i gamla Öst. Det var mer likt Sverige än jag mindes.

På bilresan så lyssnade vi på Harry Potter och de vises sten som visade sig passa alla. Tonåringen är ju gammal Harry Potter fans och Sonen har nyss upptäckt det så det fungerade faktiskt, även om Tonåringe tidigare uttryckt sitt djupa tvivel.

Sen är det ju det att man är ju inte lika utvilad som efter en vanlig helg...... Lite tungt var det ju att jobba idag (också)

Bilden är från Sans souci-området

Av Ingela - 20 april 2009 07:38

Kom tillbaka från Potsdam i Tyskland igår kväll. Ledbruten efter en lång resa men vi har haft riktigt trevligt! Mera kommer ikväll!

Av Ingela - 16 april 2009 13:58

Så här vackert har vi det här i söder nu!

Är upptagen några dagar, här har ni något vackert att vila ögonen på så länge.

Av Ingela - 15 april 2009 07:36

Efter att ha legat vaken hela natten mot tisdag gick jag och la mig ganska tidigt tisdag kväll och sov 7 timmar i ett sträck!!! Vet inte när detta hände sist! Var troligen så förbi av sömnbrist att jag bara sov och sov. Trodde inte att jag kunde sova så längre men blir man tillräckligt trött så. Hoppas få vara med om det igen!

Av Ingela - 13 april 2009 16:45

Tja, så närmar sig denna lediga period sitt slut. Vi är väl många som om vi inte har ångest så är vi lite betänksamma inför imorgon. Mailångest finns det alla skäl att ha, det är omöjligt att veta hur många där är. Förutom arbetet gäller det att komma ihåg sonens utvecklingssamtal på eftermiddagen! Ekorrhjulet snurrar för fullt!!!

Redan nästa fredag är jag ledig igen för Tysklandsresa till Potsdam utanför Berlin. Vi ska köra ner så det blir spännande hur det ska fungera. Sen är det hårt tryck på arbetet ända till jag tar sommarsemester. Man skulle ha ett jobb som man inte kan ta med sig hem! Nu ska det i alla fall bli massor med avspänning, meditation och yoga så ska vi se om det hjälper mot mina sömnproblem. Ha en bra arbetsvecka allesammans!

Av Ingela - 12 april 2009 10:01

Min nioårige son är mycket intresserad av Starwarsfilmerna och deras värld. Filmerna ses, TV-spelen spelas, LEGO-byggena byggs, han fäktas med lasersvärd osv. Detta diskuteras också livligt bland pojkarna. Jag såg de första filmerna på bio när de kom på 70-talet men sen har det varit dåligt med detta. Johan har nu filmerna men jag har ju aldrig suttit ner och sett en hel film, men nu i påsk ändrar vi på det och ser en film per kväll. Detta för att få inblick i Sonens värld och hans lekar och det som ligger bakom. Hittills har vi sett de tre nya filmerna som är förhistorien och den första av de gamla och jag tycker de gamla är bättre. Ínte så högtravande utan mer charmiga och faktiskt jordnära. De nya är gravallvarliga och verkar ha förlorat sig i de datatekniska möjligheterna och blivit övertunga av effekter. Två kvällar kvar på påsken, två filmer kvar.

När vi tog ut utemöblerna tog vi också ut dynorna och de har ju varit grannkatten Tussans favorittillhåll. Hon var missnöjd i höstas när de togs in och hon är äverlycklig när de är ute igen: Hon ligger där nästan dygnet runt och går knappt in längre. Platsen är perfekt: Mjukt underlag, skydd för regn och blåst och dessutom en bra utsiktsplats över trädgården!

Av Ingela - 11 april 2009 09:53

Gårdagens långfredag var solig och nästan sommarvarm. En del tyngre trädgårdsarbete togs om hand nu när maken var hemma. Trädgårdsmöblerna togs ut och invigdes. En rabatt grävdes upp och ska ersättas med gräs (allt för att minska arbetsbördan). Jag är inte så gammal så att jag minns när man skulle sitta inne och ha tråkigt på långfredag, däremot minns jag när nästan allt var stängt. Det är inte så länge sedan. Dagen var lugn och fridfull men avslutades lite mera hektiskt. Grannens katt kom in och utan att vi såg det så hade den en levande mus i munnen. Katten släppte den och fortsatte sen att jaga den i huset! Musen gömde sig bakom ett skåp och då tappade katten intresset, gick ut i köket och började tvätta sig! Det var bara till att flytta ut skåpet, jaga fram musen och sätta katten på spåret igen. Så småningom jagade katten ut musen genom den öppna altandörren. Allt detta hände kvart i elva på kvällen när vi trodde vi skulle gå och lägga oss!

Idag ska jag träffa en gammal vännina som är på besök med ny pojkvän sen är det påskmiddag hos mina föräldrar.

Jag gillar påsken för att den är kravlös på ett annat sätt än julen. Det går bra att inte göra något särskilt.

Av Ingela - 9 april 2009 18:35

Nu har jag varit ledig nästan en hel vecka och jag börjar komma ner i varv. Jag somnar exempelvis om på mornarna när maken gått upp, behöver förmodligen 8 timmars sömn jag också. Men det är ju länge sedan jag fick det på grund av all stress. Har blivit rådd att arbeta med avspänning och yoga, max ett konditionspass i veckan. Det är ju en utmaning för en annan att sänka tempot och finna lugnet.

Dagen har dock varit lugn. Gjorde färdigt min uppgift till min distanskurs på morgonen, är sedan ledig från det resten av helgen. Sonen och jag var på biblioteket för att låna ljudböcker som ska förgylla vår resa till Tyskland nästa helg. Tonåringen var naturligtvis jättearg för att det var "småbarnsböcker" som lånades. Efter lunchen åkte vi alla tre in till stan. Till min förvåning hängde även Tonåringen på och gick heller inte för sig själv som vanligt. Vi var på torget och chokladaffären och på en massa andra ställen. Till slut fick jag förklaringen: Tonåringen hade spanat in ett par söta vårskor som hon gärna ville ha sponsring till! Allting har en förklaring. Jag tyckte också att hon kunde ju gå in på stadsbiblioteket och titta om inte där fanns någon bok som hon kunde spela på sin gamla CD-spelare så hon slapp höra våra "småbarnsböcker". Då tinade hon upp och vi gick en sväng om stadsbiblioteket också. Stadsbesöket avslutades med fika.

Väl hemma igen var det dags att rusta sig för påskkärringgången. Numera är det bara Sonen som intresserar sig för detta även om tonåringen är intresserad av godiset. Sonen klädde ut sig och gick med en kompis och hans lillasyster. Vi hade också bunkrat för de besökare som kom till oss.

Förr trodde man ju att det var denna dagen som häxorna for till Blåkulla och då gällde det att skydda sig bl.a genom att gömma undan kvastarna. Idag är detta kuriosa men på 1600-talet var det allvar då det var dödsstraff på häxeri.

Själv ska jag leta reda på katten, sätta på kaffekitteln så ses vi väl ikväll!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards